Milcobel toont hoe we in Vlaanderen vanuit de landbouw bouwen aan een sterke, duurzame én internationaal gewaardeerde voedingssector.
Eva VP

Eva Ryde

Vlaams Parlementslid N-VA
Eva

Een coöperatie met een missie: van koe tot klant

Milcobel is geen klassiek zuivelbedrijf. Als coöperatie vertegenwoordigt het ongeveer 1.500 familiale melkveebedrijven, die samen eigenaar zijn van het bedrijf en mee de strategische koers bepalen. De meerwaarde die Milcobel genereert, vloeit rechtstreeks terug naar de leden-melkveehouders, via melkprijzen, premies en nabetalingen.

De missie van Milcobel? Authentieke en kwaliteitsvolle zuivelproducten aanbieden, met een korte keten tussen boer en consument. Onder het motto “Een (h)echte coöperatie, van koe tot klant” toont Milcobel hoe duurzaamheid, transparantie en vertrouwen kunnen worden ingebed in het bedrijfsmodel.

Mozzarella als groeimotor

Wat veel mensen niet weten, is dat Langemark in West-Vlaanderen uitgegroeid is tot een van de belangrijkste productiesites voor mozzarella in Europa. Milcobel produceert er jaarlijks zo’n 65.000 ton mozzarella, goed voor bijna de helft van de melkplas van de coöperatie. Deze zachte kaas is vooral geliefd in de pizza-industrie, maar Milcobel ziet ook groei in andere toepassingen, zowel binnen als buiten Europa.

Tijdens het bezoek kregen we toelichting van Kathleen De Smedt Corporate Affairs & Communication Manager en Tim Canoot Plant Manager Langemark, zij schetsten hoe mozzarella is uitgegroeid tot een wereldwijd succesproduct. De afzet gebeurt naar meer dan 80 landen, met een duidelijke aanwezigheid in Zuid-Europa en het Verenigd Koninkrijk. Ook in Azië groeit de vraag razendsnel, met creatieve toepassingen zoals mozzarella in streetfood of snacks.

Aandacht voor maatschappelijke uitdagingen

Zoals elk modern productiebedrijf staat ook Milcobel voor belangrijke maatschappelijke uitdagingen. Zo vergt de productie van mozzarella een aanzienlijke hoeveelheid water – een thema dat vandaag, ook in landbouwmiddens, terecht hoog op de agenda staat. Milcobel is zich hiervan bewust en engageert zich om hier via monitoring en innovatieve technieken efficiënter mee om te gaan.

Daarnaast werd tijdens het bezoek ook stilgestaan bij de sociale rol die een bedrijf als Milcobel kan opnemen. Ze tonen zich open voor samenwerking met lokale OCMW’s, waarbij mensen met een leefloon of equivalent inkomen werkervaring kunnen opdoen op de werkvloer. Die ervaring verhoogt hun kansen op duurzame tewerkstelling en geeft hen een nieuwe start. Ook als lokaal schapen van Welzijn waardeer ik die inspanningen  ten zeerste – want economische groei en sociale inclusie kunnen hand in hand gaan.

Innovatie ten voordele van onze boeren

Wat mij als parlementslid bijzonder aanspreekt, is dat deze innovaties uiteindelijk ook ten goede komen aan de melkveehouders zelf. Door klanten nauwer te betrekken en mee te denken over toepassingen, creëert Milcobel meerwaarde en versterkt het zijn marktpositie. En dat vertaalt zich naar een betere verwaarding van melk en stabielere melkprijzen voor de coöperanten.

Milcobel toont hoe we in Vlaanderen vanuit de landbouw bouwen aan een sterke, duurzame én internationaal gewaardeerde voedingssector.